در فضای پرشایعهی فناوریهای گیمینگ، خبرهایی منتشر شده که از اضافه شدن قابلیت AMD FSR 4 به کنسول پلیاستیشن ۵ پرو در آیندهای نزدیک حکایت دارند؛ قابلیتی که میتواند تجربهی بصری بازیها را به سطحی تازه ارتقا دهد و عملکرد گرافیکی این دستگاه را بهینهتر کند.
بر اساس گزارش رسانهی Moore’s Law is Dead، که سابقهای قابلاعتماد در افشای اطلاعات مرتبط با پلیاستیشن دارد، پشتیبانی از فناوری AMD FSR 4 احتمالاً در سهماهه نخست سال ۲۰۲۶ به این کنسول اضافه خواهد شد. این زمانبندی همراستا با عرضهی کارتهای گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA 3 است که ممکن است در اواخر سال ۲۰۲۵ روانهی بازار شوند.
هرچند این رسانه نخستین منبعی بود که به این موضوع اشاره کرد، اما همچنان باید با احتیاط به آن نگاه کرد. با این حال، مارک سرنی، از چهرههای کلیدی در توسعه سختافزار پلیاستیشن، پیشتر تأیید کرده بود که پشتیبانی از AMD FSR 4 در سال ۲۰۲۶ به پلیاستیشن ۵ پرو افزوده خواهد شد؛ تأییدی که گمانهزنیها را به واقعیت نزدیکتر میکند.
با وجود این، هنوز اطلاعات دقیقی درباره نحوهی پیادهسازی این فناوری روی کنسول در دست نیست. ویژگیهایی مانند ارتقاء هوشمند وضوح تصویر با کمک هوش مصنوعی و تولید فریمهای اضافی، از جمله قابلیتهایی هستند که FSR 4 وعده میدهد، اما نحوهی تعامل آن با معماری سختافزاری پلیاستیشن ۵ پرو همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد.
منبع معتبر دیگری به نام KeplerL2 نیز اخیراً فاش کرده که کنسول سونی به دلیل عدم پشتیبانی از قابلیت FP8، قادر به اجرای کامل مدلهای گرافیکی مشابه RDNA 4 نخواهد بود. این محدودیت فنی به این معناست که برای بهرهبرداری کامل از FSR 4، نیاز به تغییرات نرمافزاری و بهروزرسانیهای خاصی در بازیها وجود دارد. بهویژه آنکه نسخه فعلی PSSR امکان تعویض DLL در سطح سیستم را فراهم نمیکند.
با این حال، حتی بدون بهرهمندی از FSR 4، پلیاستیشن ۵ پرو با اتکا به فناوری PSSR همچنان یکی از گزینههای قدرتمند برای گیمرهایی است که به دنبال تجربهای با کیفیت بالا هستند. ورود احتمالی FSR 4 میتواند این تجربه را به سطحی فراتر ببرد، اما تا زمان تأیید رسمی، باید منتظر ماند و دید که سونی چه تصمیمی برای آیندهی گرافیکی کنسول خود خواهد گرفت.





















