بر اساس مطالعهای تازه از مؤسسه تحقیقاتی MTM که توسط وبسایت GamesIndustry.biz منتشر شده، نسخههای بازسازیشده و ریمستر بازیهای ویدیویی در سال گذشته با استقبال چشمگیری از سوی گیمرها مواجه شدهاند.
طبق این گزارش، حدود ۹۰ درصد از بازیکنانی که در ۱۲ ماه گذشته روی رایانههای شخصی یا کنسولها بازی کردهاند، حداقل یک اثر بازسازیشده یا ریمستر را تجربه کردهاند.
این تحقیق با نظرسنجی از ۱۵۰۰ گیمر در ایالات متحده و بریتانیا انجام شده و نشان میدهد که بخش قابل توجهی از مخاطبان، حتی بدون تجربه نسخه اصلی، به سراغ نسخههای بازسازیشده رفتهاند. در واقع، ۸۵ درصد از کسانی که این آثار را بازی کردهاند، پیشتر نسخه اولیه آنها را تجربه نکرده بودند.
مارتین بردلی، مدیر بخش بازیهای ویدیویی در MTM، در اینباره گفته است:
«نسخههای ریمستر و بازسازیشده جذابیت بالایی دارند، اما استودیوها باید در اجرای آنها تعادل مناسبی برقرار کنند. برخی از این آثار حتی از نسخه اصلی خود فروش بیشتری داشتهاند.»
با وجود اینکه حس نوستالژی همچنان نقش مهمی در انتخاب این بازیها دارد، MTM هشدار داده که بازیکنان ممکن است با تمرکز بیش از حد بر آثار قدیمی، تجربه بازیهای نوآورانه و جدید را از دست بدهند.
در سال جاری، آثار بازسازیشده متعددی منتشر شده یا در دست توسعه هستند، از جمله:
- The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered
- Metal Gear Solid Delta: Snake Eater
- Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4
- The House of the Dead 2: Remake
- Persona 4 (در حال توسعه)
- Prince of Persia: The Sands of Time (در حال ساخت)
- Splinter Cell (در حال ساخت)
همچنین شرکت نینتندو با درک ارزش بازیهای کلاسیک خود، قابلیت اجرای آثار کنسول شکستخورده Virtual Boy را به سرویس Nintendo Switch Online + Expansion Pass اضافه کرده است. این ویژگی از تاریخ ۱۷ فوریه ۲۰۲۶ (۲۸ بهمن ۱۴۰۴) فعال خواهد شد و برای استفاده از آن، بازیکنان به یک لوازم جانبی جدید نیاز دارند که طراحی آن بر اساس کنسول اصلی Virtual Boy انجام شده و قابلیت اتصال به نینتندو سوییچ یا سوییچ ۲ را دارد.
این روند نشان میدهد که بازسازی آثار کلاسیک نهتنها برای طرفداران قدیمی جذاب است، بلکه نسل جدید گیمرها نیز با علاقهمندی به سراغ آنها میروند—پدیدهای که آینده صنعت بازی را بهطور قابل توجهی تحت تأثیر قرار خواهد داد.





















