افشای تصمیم‌های تاریخی سونی؛ از خرید استودیوی پیتر مولینیو تا تلاش برای دریافت مجوز FIFA

افشای تصمیم‌های تاریخی سونی؛ از خرید استودیوی پیتر مولینیو تا تلاش برای دریافت مجوز FIFA

در مسیر تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی صنعت سرگرمی‌های دیجیتال، شرکت سونی در دهه ۹۰ میلادی تصمیم‌هایی اتخاذ کرده بود که می‌توانست آینده این برند را به‌کلی تغییر دهد.

طبق گفته دو تن از مدیران سابق این شرکت، سونی در مقطعی به‌شدت به خرید استودیوی بریتانیایی Bullfrog و دریافت مجوز رسمی FIFA نزدیک شده بود.

مارتین آل‌تایمز، تهیه‌کننده ارشد پیشین سونی، در گفت‌وگویی با وب‌سایت The Game Business به مناسبت سی‌امین سالگرد پلی‌استیشن، از مذاکرات جدی با پیتر مولینیو، بنیان‌گذار و طراح برجسته استودیوی Bullfrog، پرده برداشت. او به یاد می‌آورد که مولینیو در حال معرفی پروژه‌هایی مانند Dungeon Keeper و The Indestructibles (که هرگز منتشر نشد) بود و در نهایت، تیم سونی به این نتیجه رسید که خرید کامل استودیو هم ساده‌تر و هم مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. با این حال، در رقابت با سایر ناشران، این EA بود که موفق شد Bullfrog را تصاحب کند.

در آن زمان، مولینیو با آثار موفقی چون Populous و Theme Park، به‌عنوان یکی از چهره‌های خلاق و تأثیرگذار صنعت شناخته می‌شد و توجه بسیاری از شرکت‌ها را به خود جلب کرده بود. به گفته آل‌تایمز، EA با انتشار Theme Park، چهارمین یا پنجمین موفقیت متوالی مولینیو را رقم زد و نمی‌خواست این فرصت را از دست بدهد.

از سوی دیگر، خوان مونتس، توسعه‌دهنده نرم‌افزار سابق پلی‌استیشن، فاش کرد که سونی در همان دوره در حال ساخت یک بازی فوتبال بود و به دریافت مجوز رسمی FIFA بسیار نزدیک شده بود. او گفت:
«فناوری لازم را داشتیم، کیفیت بازی خوب بود و مذاکرات برای دریافت مجوز FIFA تا مراحل پایانی پیش رفت.»

با این حال، سونی در نهایت تصمیم گرفت برای حفظ روابط حرفه‌ای با یکی از توسعه‌دهندگان ثالث، از ادامه این مسیر صرف‌نظر کند—تصمیمی که شاید مسیر متفاوتی برای بازی‌های ورزشی این برند رقم می‌زد.

این افشاگری‌ها نشان می‌دهند که سونی در دهه ۹۰، در آستانه ورود به حوزه‌هایی بود که بعدها توسط رقبایش تسخیر شد. تصمیم‌هایی که اگر به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خوردند، شاید امروز تاریخ صنعت بازی‌سازی را به شکلی متفاوت می‌نوشتند.

 

| مطالب فیلم وسریال

| مطالب بازی