در بیانیهی اخیر مایکروسافت دربارهی افزایش قیمت کنسولهای ایکسباکس سری ایکس و اس، گزارشی نگرانکننده منتشر شده که نشان میدهد قیمت حافظهها بیش از ۲.۵ برابر افزایش یافته و پیشبینی میشود این روند صعودی تا پاییز سال ۲۰۲۷، قیمتها را یک بار دیگر دو برابر کند. این هشدار در شرایطی مطرح میشود که حتی اپل نیز ناچار شده قیمت محصولات مکبوک و آیپد خود را بهدلیل افزایش هزینههای قطعات حافظه افزایش دهد.
همزمان با این اخبار، ولو قیمت دستگاه استیم ماشین را اعلام کرد که ارزانترین نسخهی آن از ۱۰۰۰ دلار شروع میشود و در کمال تعجب، حتی کنترلر هم در جعبهی نسخهی پایه قرار ندارد. این نشانهها حاکی از آن است که صنعت سختافزار گیمینگ با موجی از افزایش هزینهها مواجه شده که دامنگیر تمام تولیدکنندگان خواهد شد.
نکتهی مهمتر، تأثیر این افزایشها بر نسل بعدی کنسولهاست. بر اساس شایعات، سونی قصد داشته PS6 را در اواخر سال ۲۰۲۷ با رویکردی میانرده و کاهش هزینهها عرضه کند، اما برنامههای دقیق این شرکت اکنون بهنظر میرسد با چالش جدی روبهرو شده است. چرا که حتی یک سختافزار بهینهشده نیز نمیتواند در برابر رشد بیرویهی قیمت حافظهها دوام بیاورد.
در چنین شرایطی، سونی تلاش میکند با فروش نرمافزار و اشتراکهای PS Plus، از پایگاه کاربران فعلی خود در تعطیلات پیشرو سودآوری داشته باشد. بااینحال، گفته میشود که سونی قصد دارد تعداد کنسولهای PS5 را برای فصل کریسمس کاهش دهد تا ضرر ناشی از فروش احتمالی آن با قیمت کمتر از هزینهی تمامشده را جبران کند. این موضوع نشان میدهد که احتمالاً سونی نیز ناچار خواهد شد بهزودی قیمتهای خود را افزایش دهد.
با نزدیک شدن PS6 به مراحل نهایی تولید، سونی احتمالاً ظرفیتهای تولید را رزرو کرده و بازنگری در این قراردادها میتواند هزینههای سنگینی به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، استقبال کاربران از کنسولهای نسل جدید هماکنون چندان گرم نیست و عبور از مرز قیمت ۱۰۰۰ دلار، میتواند این محصولات را در همان آغاز راه با شکست مواجه کند. در چنین فضایی، بهنظر میرسد آیندهی کنسولهای نسل نهم بیش از هر زمان دیگری در هالهای از ابهام قرار گرفته است.

















