احتمالا Xbox نسل بعدی ۲۵ درصد سریع‌تر از PS6 خواهد بود

مایکروسافت اخیراً اولین قدم‌ را برای معرفی سخت‌افزار گیمینگ نسل بعدی خود برداشته و از Project Helix، کنسول بعدی Xbox، رونمایی کرده است.

ویدیوی جدید Moore’s Law is Dead، یوتیوبر متخصص در سخت‌افزار، جزئیات بیشتری درباره تفاوت‌های سخت‌افزاری بین Xbox Helix و PS6 به اشتراک می‌گذارد.

یکی از بزرگترین تفاوت‌ها بین تراشه‌های AMD Orion در PS6 و AMD Magnus در Xbox Helix (نام موقت)، اندازه دای (die) آنهاست. در حالی که تصور می‌شود تراشه اول مساحتی معادل ۲۸۰ میلی‌متر مربع داشته باشد و با فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته شود، پردازنده دوم به دلیل ترکیب یک SoC (سیستم روی تراشه) ۱۴۴ میلی‌متر مربعی و یک GPU با مساحت ۲۶۴ میلی‌متر مربع، دارای دای بسیار بزرگتری به مساحت ۴۰۸ میلی‌متر مربع خواهد بود. بنابراین، پروژه Helix در نهایت گران‌تر از PS6 باید باشد، زیرا تولید تراشه آن پرهزینه‌تر است.

تفاوت دیگر در نحوه تنظیم واحدهای محاسباتی بین Magnus و Orion است. PS6 ظاهراً با ۵۴ واحد محاسباتی RDNA 5 برای کارت گرافیک خود و ۸ هسته Zen 6c به همراه ۲ هسته کم‌مصرف Zen 6 برای مدیریت سیستم عامل کار خواهد کرد. طبق گزارش Moore’s Law is Dead، این امر ۲۰ درصد افزایش در توان CPU را برای اجرای بازی‌ها در مقایسه با PS5 که هسته‌های اختصاصی برای سیستم عامل نداشت، فراهم می‌کند. از سوی دیگر، Magnus در پروژه Helix به نظر نمی‌رسد که هسته‌های کم‌مصرف داشته باشد؛ در عوض، CPU آن تا ۳ هسته Zen 6 را به همراه ۸ هسته Zen 6c تشکیل می‌دهد، در حالی که GPU آن دارای ۶۸ واحد محاسباتی RDNA 5 خواهد بود.

در نهایت، CPU کنسول نسل بعدی Xbox Helix به دلیل استفاده از هسته‌های Zen 6، در مقایسه با هسته‌های Zen 6c در PS6، قدرتمندتر است. با این حال، انتظار نمی‌رود تفاوت زیادی بین دو کنسول از نظر عملکرد کلی وجود داشته باشد.

در مورد GPU، سونی ظاهراً سرعت کلاک ۳ گیگاهرتز را هدف قرار داده که منجر به عملکردی در حدود ۴۰ ترافلاپس خواهد شد. این تراشه قادر به سه برابر عملکرد رستر PS5 و تا ۱۲ برابر عملکرد رهگیری پرتو خواهد بود. با این حال، تراشه Magnus که پروژه Helix را نیرو می‌بخشد، انتظار می‌رود که به لحاظ تئوریک حدود ۲۵ درصد سریع‌تر از PS6 باشد؛ هرچند، نحوه عملکرد آن هنوز مشخص نیست.

در مورد زمان عرضه احتمالی این کنسول‌ها، Moore’s Law is Dead معتقد است که سونی احتمالاً PS6 را به تأخیر نخواهد انداخت. او خاطرنشان کرده که اگرچه مسائلی لجستیکی مانند کمبود حافظه و افزایش سرسام‌آور قیمت رم ممکن است در حال حاضر هزینه را افزایش دهد، اما این شرکت چند سال پیش با مسائل مشابهی روبه‌رو بود، زمانی که قرنطینه ناشی از همه‌گیری کرونا باعث مشکلات مشابهی در زنجیره تامین شد. به همین دلیل، او انتظار دارد که سونی به زمان عرضه برنامه‌ریزی شده خود در سال ۲۰۲۷ پایبند بماند، یا شاید حتی کنسول را به اوایل سال ۲۰۲۸ موکول کند. با این حال، تاخیر به سال ۲۰۲۹ بعید به نظر می‌رسد.

طبق منابع آگاه، انتظار می‌رود وضعیت حافظه تا پایان سال جاری میلادی به طور قابل توجهی بهبود یابد و تا پایان سال آینده بسیار بهتر شود. تصمیم‌گیری نهایی در مورد عرضه PS6 احتمالاً در اوایل سال ۲۰۲۷، درست قبل از شروع تولید در TSMC اتخاذ خواهد شد.

| مطالب فیلم وسریال

| مطالب بازی